Znaczenie utrzymania czystości w przedsiębiorstwach

000_0502

 

Niezależnie od specyfiki biznesu przedsiębiorstwa dbają o poprawienie wizerunku wewnętrznego i zewnętrznego swoich siedzib oraz budynków, gdzie prowadzona jest działalność gospodarcza (biura, magazyny, hale produkcyjne, sklepy). Wiąże się to z podniesieniem wiarygodności firmy na zewnątrz jak i satysfakcji pracowników oraz uzyskaniem odpowiednich certyfikatów lub przejścia pozytywnie audytów przez kontrahentów (szczególnie w przemyśle spożywczym: zasady dobrych praktyk lub ISO 9001). Wachlarz propozycji podwykonawców firm zewnętrznych jest bardzo szeroki w usługach sprzątających. Zanim jednak dojdzie do podjęcia decyzji outsourcingu należy przeprowadzić kalkulację inwestycji na organizację działu sprzątającego wraz z wyposażeniem parku maszynowego (urządzenia sprzątające, drobny sprzęt do mycia ręcznego, środki chemiczne). Utrzymanie czystości wewnątrz budynku wymaga dostosowania sprzętu i środków chemicznych oraz posiadania przeszkolonych pracowników. Osoba zarządzająca budynkiem powinna gruntownie przeanalizować czy skorzystać z outsourcingu czy lepszym rozwiązaniem będzie przeszkolić własny personel w zakresie umiejętności obsługi maszyn czyszczących oraz technologii sprzątania. Warto pamiętać, że siedziba przedsiębiorstwa jest jego wizytówką, natomiast dla samych pracowników jest to ważne ze względu na ich efektywność. W pomieszczeniach biurowych utrzymanie higieny jest również istotne z punktu widzenia zdrowia pracowników. Kurz może negatywnie wpływać na układ oddechowy (kaszel, astma). W halach produkcyjnych podłogi oraz otoczenie wytwarzanego produktu powinny być zachowane w należytej czystości ze względu na bezpieczeństwo i ochronę przed zakażeniami.