Poradnik dla początkujących

Chcesz założyć jednoosobową działalność gospodarczą – firmę sprzątającą. Ale nie wiesz nic lub niewiele na temat profesjonalnego sprzątania. Dlatego możesz skorzystać całkowicie bezpłatnie z naszego szkolenia za pośrednictwem Urzędu Pracy lub Ośrodka Pomocy Społecznej na terenie całego kraju. Szkolenia są indywidualne lub grupowe. Zaletą naszych szkoleń jest to, że organizujemy je w Twoim mieście !!!  Więcej informacji - tutaj

Prowadzenie takiej firmy polega na wykonywaniu usług sprzątających: czyszczeniu dywanów, tapicerki u klientów indywidualnych oraz sprzątaniu posadzek w magazynach, garażach w  innych przedsiębiorstwach (logistyka, wspólnoty mieszkaniowe, prywatne ośrodki zdrowia itd.). Potrzebujesz urządzeń sprzątających takich jak automat szorująco-zbierający, profesjonalne odkurzacze do prania oraz wózków do sprzątania i profesjonalnej chemii. Samo posiadanie urządzeń nie sprawi, że będziesz ekspertem w zakresie usuwania zabrudzeń z powierzchni. Dlatego niezbędnym jest skorzystanie z kursu w zakresie obsługi maszyn sprzątających ze znajomością technologii mycia (kurs z warsztatami trwa około 30-42 godzin). Szkolenie nie polega tylko na doborze właściwych urządzeń sprzątających i profesjonalnej chemii, ale również wiąże się ze zdobyciem  umiejętności wyszukiwania klientów (podstawy marketingu).


Podczas szkolenia dowiesz się jakie urządzenia są niezbędne do pracy, a które są całkowicie nieprzydatne. Po szkoleniu będziesz potrafił pracować na wszystkich rodzajach maszynach sprzątających. Następnie musisz dokonać wyboru jakie maszyny chcesz zakupić. W ramach dotacji masz do dyspozycji kilkanaście tysięcy złotych co w zupełności wystarczy na zakup podstawowego sprzętu i urządzeń sprzątających. Dofinansowanie na rozpoczęcie działalności gospodarczej w 2014 roku wynosi 22476 PLN i jest to sześciokrotność przewidywanego średniego wynagrodzenia na 2014 rok, które ma wynieść 3746 złotych brutto. Pieniądze te dostajesz jednorazowo i nie musisz ich zwracać (o ile firma przetrwa rok). Jak dostać taką dotację?

Uzyskiwanie dotacji z PUP krok po kroku – wg opinii praktyka

  1. Przede wszystkim musisz być bezrobotnym zarejestrowanym Powiatowym Urzędzie Pracy (PUP). Nie możesz założyć działalności gospodarczej przed otrzymaniem dotacji.
  2. Robisz listę zakupów sprzętu czyszczącego,  na które chcesz dotację. W przypadku otwarcia firmy sprzątającej przygotuj listę rzeczy, które zgodnie z prawem można sfinansować z dotacji, więc jeśli chcesz zakładać własną firmę sprzątającą, najpierw skontaktuj się z autoryzowanym przedstawicielem urządzeń sprzątających tutaj. Pamiętaj, że nie szukasz tylko sprzętu, ale doradztwa – żebyś mógł liczyć na stałą fachową poradę. Sam już musisz wiedzieć czego potrzebujesz lub jaka grupa docelowa będzie Twoim klientem. Dotacja głównie jest przeznaczona na zakup środków trwałych, urządzenia sprzątające, komputery itd., a dotacji nie możesz przeznaczyć na opłacenie składek na ZUS czy rachunków za telefon, a ponadto konkretne PUP-y wprowadzają własne ograniczenia dotyczące wydatków na samochody i remonty.
  3. Ze strony lub placówki swojego PUP-u pobierasz wniosek o dofinansowanie na rozpoczęcie działalności gospodarczej i ewentualne załączniki. Oczywiście gdyby w każdym urzędzie były takie same, życie byłoby zbyt proste… Np. we Wrocławiu wnioski wyglądają tak jak tutaj
  4. Wypełniasz wniosek wpisując tam takie informacje jak np. opis planowanej działalności (czyli czym ma się zajmować twoja firma), czy masz wszystkie potrzebne certyfikaty, miejsce prowadzenia firmy (urzędnicy mogą się tam przejść), szczegółowe wydatki, oferowane usługi i produkty, przewidywane przychody oraz sprawy formalne takie jak np. forma opodatkowania. We wniosku będziesz też prawdopodobnie musiał wskazać jakieś poręcznie świadczące o tym, że nie zwiejesz z kasą do ciepłych krajów – tu również każdy urząd może dopuszczać różne zabezpieczenia.
  5. Generalnie wniosek jest dość krótki i prosty. Z własnego doświadczenia przy innej dotacji mogę doradzić, żeby jak najbardziej ogólnie opisywać kupowane przedmioty (o ile urząd na to pozwala). Np. zamiast pisać „komputer taki a taki, z takim dyskiem, takim procesorem i takim zasilaczem w cenie 2000 złotych” napisz po prostu „komputer za 2000 złotych”. Unikniesz w ten sposób sytuacji, w której zmieniłaby się cena między pisaniem wniosku a kupnem komputera.
  6. Na tym etapie musisz też przedstawić wyceny od sprzedawców – na szczęście mamy sklepy internetowe i dość łatwo zebrać ceny standardowych produktów i usług.
  7. O trudne punkty typu forma opodatkowania najlepiej zapytać w pierwszym z brzegu biurze rachunkowym mówiąc, że chcesz założyć firmę i będziesz u nich prowadzić księgowość. Możesz też założyć sobie program do rozliczania księgowości iFirma i męczyć konsultantów, którzy przez 3 miesiące są darmo. Później iFirma powinna wyjść dwa razy taniej niż księgowość w fizycznym biurze rachunkowym.

Gotowy wniosek składasz w Powiatowym Urzędzie Pracy, gdzie w wyznaczonym terminie na prośbę urzędników musisz osobiście przedstawić planowane przedsięwzięcie.  Możesz skorzystać z pomocy konsultanta, którzy pomogą Ci wypełnić biznes plan

Dyrektor PUP podejmuje decyzję, czy przyznać Ci dotację. Z tego co wiem, to większość wniosków na sprawy zrozumiałe dla urzędników przechodzi. Podobnie z wnioskami o założenie jednoosobowej firmy sprzątającej – są rozpatrywane pozytywnie, gdyż branża sprzątająca dynamicznie rozwija się (w porównaniu do krajów zachodnich udział sektora usług sprzątających sięga 10% Hiszpania; w Polsce to tylko 1,5%). No i urzędnikowi łatwo wytłumaczyć o co chodzi.

  1. W międzyczasie proponuję założyć konto ePUAP służące do załatwiania spraw urzędowych przez Internet. Trwa to ok. 15 minut, a później musisz jednorazowo przejść się do Urzędu Skarbowego potwierdzić założenie konta. Przyda Ci się później do założenia firmy.
  2. Jeśli wszystko poszło zgodnie z planem, podpisujesz umowę z Urzędem Pracy. Powinno Ci się to udać w ciągu 30 dni od złożenia wniosku.
  3. Po podpisaniu umowy PUP przelewa Ci pieniądze na zadeklarowane wydatki. Maksymalnie 22 tysiące są do twojej dyspozycji (tylko nie szalej za bardzo, bo musisz jeszcze kupić to co zadeklarowałeś).
  4. Dopiero teraz możesz zakładać działalność gospodarczą (jeśli posiadasz już ePUAP, zrobisz to przez Internet w jeden dzień).
  5. I to tyle! Pora na zakupy. W przypadku firmy sprzątającej, to ten etap załatwisz w tydzień i już będziesz mieć wszystko co potrzebne, żeby prowadzić własny biznes.
  6. Na koniec jeszcze tylko jedna uwaga: zbieraj na wszystko faktury i proformy, dokumentuj każdy wydatek i zwracaj uwagę, żeby wszystko się zgadzało z wnioskiem, a będzie dobrze :).

Doradzamy w zakresie przygotowania biznes planu (analiza SWOT) jaki jest konieczny podczas ubiegania się o bezzwrotną pożyczkę z dotacji z Urzędu Pracy i UE na zakup urządzeń sprzątających (patrz dotacje z Urzędu Pracy na podjęcie działalności gospodarczej: ten link).

Pobierz: Komplet druków


ZAWÓD: OPERATOR MASZYN CZYSZCZĄCYCH lub Wykwalifikowany Personel Sprzątający – wymysł czy potrzeba

Bez wejrzenia w głąb specyfiki profesjonalnego utrzymania czystości nie sposób mówić potrzebie usług sprzątających. Postrzeganie zawodu sprzątaczki czy sprzątacza w Polsce jest bardzo spłycony i nie doceniany. Wynika to z błędnej opinii, że nie trzeba mieć żadnych kwalifikacji, aby zajmować się sprzątaniem. W krajach zachodnich branża profesjonalnego utrzymania czystości sięga 100 lat tradycji. W Polsce jest to zaledwie 20 lat …. . Kreowanie świadomości racjonalnego i systemowego utrzymania czystości zawdzięczamy w głównej mierze Niemcom. Dopiero od początku lat 90-tych ubiegłego stulecia, w chwili otwarcia granic na nowoczesne materiały budowlane i wykończeniowe zaczęto zastanawiać się na właściwą pielęgnacją i myciem powierzchni przy użyciu wysoko wydajnych koncentratów środków chemicznych oraz maszyn sprzątających. Tradycyjne wyposażenie sprzątaczki w wiadro, ścierkę i najtańszy detergent jest już archaizmem. W dobie powstawania nowych inwestycji w branży nieruchomości (sieci hoteli, supermarketów) powstawały liczne firmy sprzątające, które przejmowały w ramach outsourcingu prace związane z utrzymaniem czystości. Dopiero w 2004 roku Główny Urząd Statystyczny pod nr PKD 9132 określił takie prace mianem „pomoce i sprzątaczki biurowe, hotelowe i podobne”. Zawód sprzątacza wymaga dzisiaj większej wiedzy i praktyki, ponieważ nie rzetelne wykonanie pracy wiąże się z niebezpieczeństwem zakażeń szpitalnych lub zatruć w przemyśle spożywczym albo uszkodzeniem mytej powierzchni. Jako grupa zawodowa jest ona jeszcze nieliczna procentowo w Polsce (1,5% 500 tys.) w porównaniu do krajów zachodnich (Hiszpania 10%, Finlandia 4%). Świadomość czystości  użytkowników oraz wymagania wobec administratorów nieruchomości rośnie. Wynika to z konieczności przedłużenia żywotności różnych materiałów wykończeniowych, których ceny są wysokie. Dlatego profesjonalne podejście do branży utrzymania czystości nie ogranicza się do usunięcia brudu w możliwie najkrótszym okresie czasu, ale wymaga ciągłej analizy rynku pod kątem wskazań producentów materiałów wykończeniowych (np. syntetycznych nawierzchni sportowych). W celu zrozumienia istoty usługi utrzymania czystości należy zdefiniować usługę sprzątania. Trojakie rozumienie usługi sprzątaniapo pierwsze czystość jest pojęciem subiektywnym, ale poprzez stworzenie procedur możemy uznać, że taki stan jest możliwy do osiągnięcia. Po drugie usługa sprzątania jest procesem ciągłym. Po trzecie w tym procesie uczestniczy klient, dlatego następuje natychmiastowa reakcja czy praca jest wykonana według jego oczekiwań i potrzeb. Następnie w tym procesie dochodzi do ciągłego brudzenia przez klienta. Wynika stąd, że czynniki zewnętrzne ( pora dnia, pora roku) mają ogromny wpływ na utrzymanie higieny określonej powierzchni. 


USŁUGA SPRZĄTANIA – PROSTA PRACA CZY SZTUKA?

Zaspokojenie oczekiwań i potrzeb klienta dowodzi o jakości usług. Jakość ta składa się z części technicznej i funkcjonalnej. Jakość techniczna to: stosowanie odpowiednich maszyn czyszczących, profesjonalnej chemii, wyglądu pracowników. Natomiast do jakości funkcjonalnej zaliczymy: jakość komunikacyjną, podejście do pracy, zdolność do współpracy. Pomimo teoretycznej znajomości czynników gwarantujących jakość usług kolejnym etapem, który będzie możliwie powtarzalny jest stworzenie standardów i uzyskanie certyfikacji. Klient nie ma bowiem pewności, że firma sprzątająca lub personel sprzątający ma wystarczającą wiedzę i praktyczne umiejętności oraz czy realizuje usługę zgodnie z najlepszymi praktykami i rozwiązaniami technicznymi. Niska bariera wejścia na rynek usług sprzątających sprawiła, że powstające jednosobowe firmy sprzątające nie mają należytej wiedzy i doświadczenia w świadczeniu takich usług. Innym problemem jest „uwiarygadnianie” takich firm przez jednostki publiczne, które wybierają najtańszą ofertę, zazwyczaj są to firmy o niewielkim lub żadnych doświadczeniu często nie posiadające urządzeń sprzątających i nie znające podstawowych zasad technologii mycia. Nie ma jeszcze odpowiedniej wiedzy wśród zarówno firm sprzątających jak i ich klientów o możliwości posiadania gwarancji jakości usług sprzątających. Znana instytucja nadająca takie certyfikaty pod nazwą International Organisation for Standarization tworzy zbiór dobrych praktyk, ale nie ma dobrych praktyk w opisanej branży czystościowe. Jednakże w Polsce podjęto próbę usystematyzowania w formie zbioru kryteria jakie bezpośrednio przekładają się na jakość usług. W 2004 r. Polska Izba Gospodarcza Czystości wraz z niemiecką firmą TUV Rheinland podjęli się unormowania standardów i nazwali swój program „Gwarant Czystości i Higieny”. Występują różnice pomiędzy ISO 9001, a tym co stworzyli specjaliści polsko-niemieccy.

 

ISO 9001

Gwarant Czystości i Higieny

Opisanie systemu

Struktura organizacyjna

Odpowiedzialność kierownictwa

Wiarygodność przedsiębiorstwa

Zarządzenia zasobami

Nadzór nad dokumentacją i zapisami

Realizacje wyrobu/usługi

Zasoby materialne

Pomiary, analizy, doskonalenie

Stosowane technologie, zasoby ludzkie, szkolenia, bezpieczeństwo i higiena pracy, środowisko naturalne, etyka zawodowa

Certyfikacja usług czystościowych jest istotnym elementem, aczkolwiek bardzo trudnym.


FIRMA SPRZĄTAJĄCA (jednoosobowa działalność gospodarcza) – WARUNKI OPŁACALNEGO PRZEDSIEWZIĘCIA – CENA I KOSZT

Zanim podejmiemy decyzję czy otwierać jednoosobową firmę sprzątająca warto oszacować czy bilans zysków i strat będzie dodatni. Bez względu na podjęcie takiej decyzji nabycie praktyczne wiedzy jako operator maszyn czyszczących pozwoli na zdobycie pracy u pracodawcy w instytucjach publicznych lub prywatnych jako wykwalifikowany personel sprzątający potwierdzony certyfikatem. Poniżej przedstawiam czynniki, które należy wziąć pod uwagę, aby przedsięwzięcie było udane. Wartość 

usługi dla klientów jest różnicą między korzyściami a ceną jaką płacą. Stąd należy zdefiniować te korzyści – wartość. Punktem wyjścia procesu ustalania cen jest sprawdzenie ile potencjalny klient jest gotowy zapłacić za konkretną usługę. Kosztem są nakłady pieniężne poniesione przez firmę sprzątającą, które dzielimy na produktywność oraz cenę. Pod mianem produktywności rozumiemy stosunek ilości wytworzonej bądź sprzedanej usługi w określonym czasie do ilości zużytych zasobów wejściowych (zostały wykorzystane do wytworzenia tej usługi). Na podstawie analizy produktywności możemy stwierdzić czy firma będzie się rozwijać w najbliższej przyszłości.

Wydajność = powierzchnia sprzątanie w m2/ liczba godzin potrzebnych na wykonanie usługi

Wydajność pracy z kolei wiąże się z przeszkoleniem personelu oraz przygotowaniem odpowiednich środków pracy i narzędzi pracy.

Koszty dzielimy na bezpośrednie (płace, koszty narzędzi, odzież robocza) i pośrednie (koszty sprzedaży, zarządu). W przypadku bezpośrednich możemy je przypisać konkretnej usłudze na podstawie dokumentów (np. karta pracy z ilością godzin pracy). Pośrednie koszty to takie, które nie można powiązać do konkretnej usługi.

Firma sprzątająca powinna określić próg rentowności, tzn., taki poziom sprzedaży przy którym przychody pokrywają koszty.

Próg rentowności = koszty stałe/cena-koszty zmienne

Po określeniu powyższego kolejnym etapem jaki firma sprzątająca powinna zrobić jest określenie rynku docelowego. 


CZYNNIKI WARUNKUJĄCE KOSZT USŁUGI SPRZĄTANIA

Struktura kosztów usługi utrzymania czystości jest następująca:

  • 70-80% – koszty pracownika
  • 10% – koszt maszyn sprzątających
  • 7% – koszt środków chemicznych
  • 2% – koszty administracyjne

Czynnikami wpływającymi na koszty są:

  • częstotliwość sprzątania
  • potrzeba czystości budynku/klienta
  • typ aktywności na obiekcie
  • doświadczenie pracowników
  • jakość wykonywanych usług

Kosztem braku profesjonalnych umiejętności jest:

  • słaba wydajność pracy
  • niewłaściwy dobór technologii
  • zniszczenia mytej powierzchni na obiekcie
  • niezadowolony klient
  • niskie zyski

W związku z powyższym istotnym rolę w utrzymaniu czystości odgrywa wydajność, które jest skutkiem systemowych rozwiązań przy użyciu odpowiednich technologii mycia, które omówimy w dalszej części pracy. Takimi rozwiązaniami zajmuje się ISSA – The Worldwide Cleaning Industry Association od 1923 roku (patrz: ten link). W jednej z publikacji „540 Cleaning Times” są podane czynności sprzątające wraz z przedziałem czasowym ile poszczególna czynność zajmuje czasu w dwóch czasach praktycznym i teoretycznym. Przykładowo pod numerem 383 jest podany praktyczny i teoretyczny czas umycia podłogi automatem szorująco – zbierającym pchaną z tyłu o szerokości roboczej szczotki 17 cali i wynosi on kolejno 10 minut 14 sekund oraz 4,71 minuty do umycia 5,91 stopy i 12,73 stopy na godzinę.[1] Podane czasy nie uwzględniają czynności przygotowawczych i są jedynie przybliżone.


ISSA wyróżnia 5 metod obliczania czasów sprzątania w zależności od przyjętych parametrów:

  1. metoda bazująca na przybliżonej, umownej wielkości posprzątanej powierzchni (ilość powierzchni liczoną od obszaru (np. ilość pokoi) jaką ma personel wykonać w ciągu dnia
  2. metoda szczegółowa obejmuje dokładną ilość metrów kwadratowych do umycia, lub/i metrów bieżących oraz pojedynczych elementów. Czas każdej z prac jest zliczany.
  3. metoda stosowana w toaletach od ilości elementów armatury (ilość pomnożona przez czas umycia 1 szt. armatury daje w rezultacie całkowity czas sprzątania). Do armatury zalicza się pisuary, umywalki, muszle klozetowe. Do tej metody nie zalicza się natomiast luster, pojemników na papier ani na śmieci.
  4. metoda bazująca na precyzyjnym posprzątaniu określonej wielkości mierzonej w metrach kwadratowych w ciągu dnia. W zależności od czynników zewnętrznych oraz rodzaju powierzchni mytej są one ciągle weryfikowane.
  5. Metoda łącząca kilka powyższych metod.

WSZECHSTRONNA WIEDZA I DOŚWIADCZENIE W ZAKRESIE USŁUGI SPRZĄTANIA

W związku z zaawansowaniem procesów technologicznych materiałów, z których wykonane są wnętrza budynków w profesjonalnym utrzymaniu czystości należy posiadać gruntowną wiedzę z zakresu:

  • materiałoznawstwa,
  • technologii
  • BHP i ochrony środowiska
  • zarządzania jakością
  • mechaniki, chemii i fizyki

MISJA OPERATORA MASZYN CZYSZCZĄCYCH i WYKWALIFIKOWANEGO PERSONELU SPRZĄTAJĄCEGO – WALKA Z BRUDEM.

Największym wrogiem w branży sprzątającej jest brud, który można zdefiniować jako niepożądaną substancję. Rodzaj zanieczyszczeń jest wiele:

  1. luźny – nie przylega do podłoża jak kurz, pył, papier, kamyki,
  2. przylegający do podłoża, dzielimy na:
  • rozpuszczalny w wodzie (wymaga niewielkiego wysiłku, lekkiego detergentu)
  • nierozpuszczalne w wodzie (wymagają zastosowania silnych stężeń chemii o pH kwaśnym lub zasadowym w zależności od rodzaju zabrudzenia).
  • specyficzne plamy na skutek błędów podczas procesu usuwania (zmiany mogą być odwracalne lub nieodwracalne).

KOŁO SINNERAOPTYMALIZACJA KOSZTÓW W PROCESIE SPRZĄTANIA. RÓŻNICE W MYCIU RĘCZNYM A MYCIU MASZYNOWYM.

Warto zauważyć, że na proces czyszczenia wpływa kilka czynników, które przedstawiam poniżej w kole Sinnera. Jest to:

  1. działanie mechaniczne (M) polega na wpływie sił tarcia na zabrudzone miejsce
  2. działanie chemiczne (Ch) określa optymalną temperaturę roztworu roboczego
  3. temperatura (T) – im wyższa temperatura tym gwałtowniejsza i szybsza reakcja (I zasada termodynamiki), dlatego zazwyczaj stosuje się zimną wodę
  4. Czas (t) – czas działania środka chemicznego od jego nałożenia do momentu zebrania go z mytej powierzchni. 

kolo_simera

 

Koło Sinnera pozwala nam na optymalizację procesu sprzątania. Wspomniane wyżej czynniki są od siebie ściśle zależne. Brak jednego czynnika zwiększa udział pozostałych. Warto pamiętać, że należy określić tak proporcje, aby usunąć zabrudzenie w możliwie najkrótszym czasie, ponieważ czynnik ludzki jest w tym procesie dominujący pod względem ekonomicznym.

Z analizy koła Sinnera wynika:

  • najdroższym elementem usługi utrzymania czystości jest praca
  • ograniczenie kosztów jest możliwe pod warunkiem zastosowania profesjonalnej chemii oraz zastosowania technologii mycia przy użyciu maszyn czyszczących

W przypadku mycia posadzek rozkład procentowy przy użyciu technologii ręcznej i maszynowej:

  • technologia ręczna: środki chemiczne (20%), temperatura (10%), czas (30%), czynnik mechaniczny mieśni ludzkich (40%)
  • technologia maszynowa: środki chemiczne (20%), temperatura (10%), czas (7%), czynnik mechaniczny maszyny czyszczącej  (63%)

Do technologii ręcznej (manualnej) sprzątania zaliczamy: mopowanie na sucho, mycia na wilgotno, mycie na mokro i mycie mokro-sucho

W technologii maszynowej stosujemy: odkurzacze na sucho lub/i mokro profesjonalne, przemysłowe i specjalistyczne, urządzenia jednotarczowe wolno, średnio i szybkoobrotowe, oraz automaty szorująco-zbierające (w jednym cyklu pracy myją i zbierają zemulgowany brud) do małych, średnich i dużych powierzchni. 


USŁUGA SPRZĄTANIA – RODZAJE POWIERZCHNI ORAZ METODY CZYSZCZENIA:

W zależności od rodzaju powierzchni wyróżniamy następujące metody konserwacji podłóg twardych:

  • podłogi drewniane – olejenie, woskowanie, olejowanie i woskowanie, lakierowanie (chemoutwardzalny, wodny).

Codzienna  pielęgnacja wiąże się z: codziennym mopowaniem na sucho, przemywaniem tylko na wilgotno z zastosowaniem preparatu na bazie mydła, okresowym nakładaniem preparatu pielęgnacyjnego, w przypadku lakieru chemoutwardzalnego przemycie automatem szorująco – zbierającym przy minimalnych wydatku środka roboczego o właściwościach myjąco pielęgnujących z użyciem delikatnego białego pada po uprzednim wstępnym zamiataniu mopem nożycowym.

  • posadzki elastyczne – PVC (homogeniczne, heterogeniczne) , linoleum, kauczuk 

Codzienna pielęgnacja polega na mopowaniu na sucho i okresowym striperowaniu i nakładaniu polimerowych filmów ochronnych, które ochraniają posadzki przed trwałymi, mechanicznymi uszkodzeniami oraz poprawiają estetykę poprzez nadanie połysku.

  • posadzki kamienne  – szlifowanie (krążkami diamentowymi lub siatkami szlifierskimi), impregnacja (w przypadku chłonnych, porowatych posadzek), krystalizacja (proszek polerski, kamieni zawierających węglan wapnia)

Codzienna pielęgnacja polega na usunięciu piasku przy pomocy mopowania na sucho, mycie preparatami o neutralnym pH,

  • posadzki z korka, paneli

Codzienna pielęgnacja polega na mopowaniu, mycie z minimalną ilością wody.

  • posadzki betonowe i żywiczne (posadzki kompozytowe, polimerowe, epoksydowe)

Zazwyczaj codzienna usługa sprzątająca polega na maszynowym umyciu powierzchni.

  • podłogi ceramiczne

Codzienna pielęgnacja mopowanie na mokro lub okresowe gruntowne czyszczenie przy użyciu maszyn sprzątających.


Odrębną kwestią jest metoda utrzymania czystości posadzek  pokrytych wykładziną tekstylną. Ze względu na różnorodność materiału, z którego wykona jest wykładzina obiektowa można wyróżnić następujące czynności sprzątające: usuwanie zanieczyszczeń suchych, usuwanie plam i innych zabrudzeń, czyszczenie właściwe, zabiegi kończące, suszenie wykładziny.

Na podstawie doświadczeń na wykładzinie występują takie zanieczyszczenia: suche (80%), rozpuszczalne w wodzie (10%), rozpuszczalne chemicznie (10%).


Dobór właściwej metody czyszczenia zależy od:

  • stopnia zabrudzenia
  • rodzaju wykładziny
  • czasu schnięcia
  • posiadanych urządzeń

Dlatego dzielimy metody czyszczenia na dogłębne (szamponowanie, ekstrakcja) i pielęgnacyjne (suche wiórki, sucha piana, bonnetowanie, kapsułkowanie).


RODZAJE SPRZĄTANIA – CODZIENNE I OKRESOWE

Zgodnie z dokumentem jaki został przygotowany przez Europejską Komisję Dialogu Społecznego przy Komisji Europejskiej w Brukseli razem z Europejską Federacją Utrzymania Czystości EFCI dotyczącą profesjonalnego utrzymania czystości tygodniową pracę podzielono na sprzątanie codzienne i okresowe.

Codzienne sprzątanie obejmuje:

  • czyszczenie powierzchni biurka, ale tylko gdy jest posprzątane
  • opróżnianie koszy
  • wycieranie niskich półek i szaf
  • odkurzanie i mycie posadzki
  • personel sprzątający nie ma prawa: układać na biurku, wyrzucać czegokolwiek co znajduje się na nim.

Natomiast sprzątanie okresowe powinno być wykonywane 1 x w tygodniu i obejmuje oprócz codziennego sprzątanie następujące czynności:

  • wycieranie kurzu począwszy od miejsc najwyżej stojących (szafy, ościeżnice drzwi i okien, górne powierzchnie drzwi
  • listwy przypodłogowe, grzejniki, oświetlenie
  •  mycie pionowe i poziome mebli i drzwi
  • wytarcie kosza oraz stelażu foteli lub krzeseł

W systemie sprzątania w godzinach pracy biura firma sprzątajaca powinna zwrócić uwagę na:

  • stałe godziny sprzątanie określonych pomieszczeń zgodnie z procedurami
  • wyposażenie personelu w wolny od awarii sprzęt
  • poziom urządzeń mechanicznych nie powinien przekraczać 65dB (wyposażenie w odkurzacz cichobieżny)
  • kosze po opróżnieniu zawartości stawiać  tym samym miejscu

Znaczenie utrzymania czystości w przedsiębiorstwach


Niezależnie od specyfiki biznesu przedsiębiorstwa dbają o poprawienie wizerunku wewnętrznego i zewnętrznego swoich siedzib oraz budynków, gdzie prowadzona jest działalność gospodarcza (biura, magazyny, hale produkcyjne). Wiąże się to z podniesieniem wiarygodności firmy na zewnątrz jak i satysfakcji pracowników oraz uzyskaniem odpowiednich certyfikatów lub przejścia pozytywnie audytów przez kontrahentów (szczególnie w przemyśle spożywczym: zasady dobrych praktyk lub ISO 9001). Wachlarz propozycji podwykonawców firm zewnętrznych jest bardzo szeroki w usługach sprzątających. Zanim jednak dojdzie do podjęcia decyzji outsourcingu należy przeprowadzić kalkulację inwestycji na organizację działu sprzątającego wraz z wyposażeniem parku maszynowego (urządzenia sprzątające, drobny sprzęt do mycia ręcznego, środki chemiczne). Utrzymanie czystości wewnątrz budynku wymaga dostosowania sprzętu i środków chemicznych oraz posiadania przeszkolonych pracowników. Osoba zarządzająca budynkiem powinna gruntownie przeanalizować czy skorzystać z outsourcingu czy lepszym rozwiązaniem będzie przeszkolić własny personel w zakresie umiejętności obsługi maszyn czyszczących oraz technologii sprzątania. Warto pamiętać, że siedziba przedsiębiorstwa jest jego wizytówką, natomiast dla samych pracowników jest to ważne ze względu na ich efektywność. W pomieszczeniach biurowych utrzymanie higieny jest również istotne z punktu widzenia zdrowia pracowników. Kurz może negatywnie wpływać na układ oddechowy (kaszel, astma). W halach produkcyjnych podłogi oraz otoczenie wytwarzanego produktu powinny być zachowane w należytej czystości ze względu na bezpieczeństwo i ochronę przed zakażeniami. 


CZYNNIKI WARUNKUJĄCE WYBÓR TWOJEJ FIRMY SPRZĄTAJĄCEJ PRZEZ USŁUGODAWCĘ – JAKOŚĆ, NIE TYLKO CENA

Jakie kryteria wyboru usługodawcy wg sondażu:

50% firm posłużyło się metodą otwartego konkursu ofert, 30% firm wybrało metodę wysłania zapytania ofertowego do konkretnej firmy sprzątającej, 20% zdecydowało się na bezpośredni zwrot do danego usługodawcy. Warto nadmienić, że sam koszt nie jest czynnikiem determinującym wybór usługodawcy.  Poniżej istotne czynniki gwarantujące wybór:

  • pozytywne rekomendacje – 60%
  • szybkość serwisu – 50%
  • bogata oferta usług – 50%
  • dobrej klasy sprzęt i środki – 40%
  • lokalizacja  -30%
  • procedury reklamacyjne – 20%
  • spełnianie norm ekologicznych – 20%

 

Zdarza się jednak, że firmy utrzymują swój dział zajmujący się utrzymaniem czystości i  nie korzystają z outsourcingu usług sprzątających  wskutek:

  • wysokiej ceny 50%
  • braku zapotrzebowania 40%
  • trudności w znalezieniu usługodawcy

Pozytywne rekomendacje świadczą o wysokim profesjonalizmie firmy sprzątającej, dlatego powinna aktywnie pozyskiwać:


  • listy referencyjne obiektów, w których świadczyła podobne usługi
  • referencje, certyfikaty
  • dyplomy z uczestnictwa w szkoleniach zawodowych własnych pracowników
  • zaświadczenia z umiejętności nowych technologii
  • opis procedur działu operacyjnego w sytuacjach awaryjnych (absencja pracownika, awaria  maszyny, wypadek przy pracy).  

Ogólnie rzecz ujmując te firmy, które korzystały z usług zewnętrznych w 95% są zadowolone z outsourcingu usług utrzymania czystości.  Zadowolenie z usług podwykonawcy wiąże się z:

  • jakością i rzetelnym wykonaniem usługi – 98%
  • doświadczenia pracowników – 70%
  • kultura organizacyjna – 60%
  • cena oferowanej usługi – 50%
  • szeroki wachlarz usług – 80%