Bez wejrzenia w głąb specyfiki profesjonalnego utrzymania czystości nie sposób mówić o potrzebie usług sprzątających. Postrzeganie zawodu sprzątaczki czy sprzątacza w Polsce jest bardzo spłycony i nie doceniany. Wynika to z błędnej opinii, że nie trzeba mieć żadnych kwalifikacji, aby zajmować się sprzątaniem. W krajach zachodnich branża profesjonalnego utrzymania czystości sięga 100 lat tradycji. W Polsce jest to zaledwie 20 lat …. . Kreowanie świadomości racjonalnego i systemowego utrzymania czystości zawdzięczamy w głównej mierze Niemcom. Dopiero od początku lat 90-tych ubiegłego stulecia, w chwili otwarcia granic na nowoczesne materiały budowlane i wykończeniowe zaczęto zastanawiać się na właściwą pielęgnacją i myciem powierzchni przy użyciu wysoko wydajnych koncentratów środków chemicznych oraz maszyn sprzątających. Tradycyjne wyposażenie sprzątaczki w wiadro, ścierkę i najtańszy detergent jest już anachronizmem (relikt przeszłości). W dobie powstawania nowych inwestycji w branży nieruchomości (sieci hoteli, supermarketów, logistyka, hale produkcyjne) powstają firmy sprzątające, które przejmują w ramach outsourcingu prace związane z utrzymaniem czystości. Dopiero w 2004 roku Główny Urząd Statystyczny pod nr PKD 9132 określił takie prace mianem „pomoce i sprzątaczki biurowe, hotelowe i podobne”. Zawód sprzątacza wymaga dzisiaj większej wiedzy i praktyki, ponieważ nie rzetelne wykonanie pracy wiąże się z niebezpieczeństwem zakażeń szpitalnych lub zatruć w przemyśle spożywczym albo uszkodzeniem mytej powierzchni. Jako grupa zawodowa jest ona jeszcze nieliczna procentowo w Polsce (1,5% 500 tys.) w porównaniu do krajów zachodnich (Hiszpania 10%, Finlandia 4%). Świadomość czystości użytkowników oraz wymagania wobec administratorów nieruchomości rośnie. Wynika to z konieczności przedłużenia żywotności różnych materiałów wykończeniowych, których ceny są wysokie. Dlatego profesjonalne podejście do branży utrzymania czystości nie ogranicza się do usunięcia brudu w możliwie najkrótszym okresie czasu, ale wymaga ciągłej analizy rynku pod kątem wskazań producentów materiałów wykończeniowych (np. syntetycznych nawierzchni sportowych). W celu zrozumienia istoty usługi utrzymania czystości należy zdefiniować usługę sprzątania. Trojakie rozumienie usługi sprzątania: po pierwsze czystość jest pojęciem subiektywnym, ale poprzez stworzenie procedur możemy uznać, że taki stan jest możliwy do osiągnięcia. Po drugie usługa sprzątania jest procesem ciągłym. Po trzecie w tym procesie uczestniczy klient, dlatego następuje natychmiastowa reakcja czy praca jest wykonana według jego oczekiwań i potrzeb. Następnie w tym procesie dochodzi do ciągłego brudzenia przez klienta. Wynika stąd, że czynniki zewnętrzne ( pora dnia, pora roku) mają ogromny wpływ na utrzymanie higieny określonej powierzchni.